Limach

‘Unieke mogelijkheden’ elektrische graafmachines

Limach bouwt graafmachines met een dieselmotor om tot elektrische graafmachines en zorgt daarmee voor schonere en stillere bouwplaatsen. De omgebouwde machines zijn beter voor het milieu en daarom ook geschikt voor werkzaamheden in en bij natuurgebieden: “Rondom zogenaamde Natura 2000-gebieden en in binnensteden moeten steeds meer werkzaamheden emissievrij uitgevoerd worden, conventionele machines stoten veel stikstofoxiden uit,” zegt Henri de Groot, mede-eigenaar van Limach. Met minder geluid en zonder dampen zijn de elektrische machines niet alleen beter voor de natuur maar ook voor werknemers in de bouw een grote vooruitgang. Oost NL ondersteunt het bedrijf uit Ede via het programma De Groeiversneller.

Nederland voortrekkersrol

Stikstofdepositie is schadelijk voor de natuur. Een van de grootste veroorzakers hiervan zijn dieselmotoren. “Auto’s worden al steeds schoner maar in de bouwsector zijn nog veel vervuilende machines actief,” vertelt De Groot. “De Nederlandse overheid neemt hierin een voortrekkersrol, ze stimuleren dat bouwwerkzaamheden emissievrij worden uitgevoerd. Daardoor is een markt ontstaan voor machines die volledig emissievrij zijn, iets dat er twee jaar geleden nog nauwelijks was.”

Dieselmotor eruit, lithium accupakket erin

De dieselmachines die Limach ombouwt komen nieuw uit de fabriek. De Groot: “We halen de dieselmotor eruit, installeren een elektrisch systeem, een elektromotor en we plaatsen pakketten met lithium-Ion accu’s. Dat is het eigenlijk, maar dan heb je wel een graafmachine waar je een hele dag schoon mee kunt werken en kunt opladen aan een laadpaal voor elektrische auto’s.”

Is het niet efficiënter wanneer Limach dit in samenwerking met de fabriek doet, zodat een machine niet meteen na oplevering verbouwd hoeft te worden? “Dat is een logische gedachte maar dat gaat niet. De machines worden in Frankrijk en Korea gebouwd voor de hele wereld. De Nederlandse markt is maar heel klein gezien op wereldschaal. De processen worden niet speciaal aangepast voor dat kleine percentage dat wij converteren. De motoren die wij overhouden vinden hun weg overigens weer in de vervangingsmarkt, ook dat is duurzaam.” Limach werkt alleen met nieuw materieel: “Er is wel vraag naar het ombouwen van gebruikte machines maar dat is voor ons niet rendabel. Het is een kapitaalintensieve activiteit, we moeten de massa opzoeken, anders blijf je aan het ontwikkelen, met de bijbehorende risico’s.”

'Unieke mogelijkheden'

Een geëlektrificeerde graafmachine kost twee tot drie keer meer dan een machine met een dieselmotor.  Een graafmachine van 75.000 euro kan na de ombouw zelfs rond de 250.000 euro kosten. De Groot: “Dat is natuurlijk een behoorlijke uitgave. Maar de prijs is relatief. Onze klanten kunnen met dit materieel (overheids-)opdrachten volledig emissievrij uitvoeren. Iets wat zelfs met het modernste dieselmaterieel niet mogelijk is omdat die altijd iets uitstoten. Onze machines bieden dus unieke mogelijkheden voor zowel opdrachtgevers die hun uitstoot moeten compenseren als opdrachtnemers die een concurrentievoordeel kunnen benutten.” Ook zijn de operationele kosten fors lager dan conventioneel, zegt De Groot.

Niet bang voor concurrentie

Naar verwachting komen de grote merken binnen afzienbare tijd ook met eigen elektrische machines op de markt, maar bang voor concurrentie is De Groot niet: “Wij bevinden ons midden in deze markt en kennen de eindgebruikers, we spelen in op hun behoeften en komen steeds met nieuwe innovaties. Wij zijn een flexibele speedboot en kunnen gaten dichten die de olietankers laten liggen.” Gevraagd naar zijn toekomstplannen zegt De Groot: “Wij waren in 2018 de eersten in Nederland die dit op de markt brachten, we willen onze toonaangevende positie in de toekomst behouden.” Limach startte met het ombouwen van machines van 1,8 ton, inmiddels 'draaien we onze hand niet om voor een 10-tonner. We maken waar de markt om vraagt.'

De Groeiversneller

Het gaat goed met Limach: “We groeien belachelijk hard. Daardoor hadden we wel aan alle kanten groeipijn. Met een voucher van De Groeiversneller konden we een expert inschakelen die ons geholpen heeft met een degelijk strategie-en communicatieplan. Dat heeft ons enorm geholpen groei te verwezenlijken.” 

Met De Groeiversneller ondersteunt de provincie Gelderland bedrijven die willen groeien. Oost NL kende Limach de voucher toe. De Groot was al bekend met de ontwikkelingsmaatschappij: Eerder ontving hij een digitaliseringsvoucher voor ondersteuning bij het vastleggen van interne processen. “Het contact met Oost NL verliep heel positief. Ze hebben ons goed geholpen en zijn oprecht geïnteresseerd in ons product. Ik ben benieuwd wat we nog meer met elkaar kunnen doen.”